10/3/11

Warga Sudan Lemas Di Pantai Chenang



Pantai Chenang, 2 Sept 2011:


Kegembiraan 3 orang sahabat warga Sudan bercuti dan mandi di Pantai Chenang, Langkawi berakhir dengan kematian seorang daripada mereka akibar lemas...

Mangsa yang dikenali sebagai Mohamad Hassan Ibrahim berusia 22 tahun bersama 2 orang lagi rakannya dipercayai turun untuk mandi di pantai berkenaan kira-kira jam 3 petang.

Dalam satu kenyataan, Ketua Penguatkuasa Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia, APMM Wilayah Utara, Laksamana Pertama Maritim Muhammad Abdul Basar Taji berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan mengenai seorang warga asing yang dilaporkan lemas pada jam 3.40 minit petang semalam (1 Sept).

Menurut beliau, mangsa yang tinggal di chalet berhampiran pantai berkenaan dipercayai tidak menghiraukan amaran yang telah diletakkan supaya orang ramai tidak mandi di pantai berkenaan berikutan cuaca buruk.

Katanya, mangsa bersama rakannya berenang ke tengah dan dipercayai dihanyutkan ombak yang kuat.

Dua lagi rakan mangsa, Mohamed Nazar Mohamed Abdala dan Mohamed Abdullah Ali Osman berjaya diselamatkan orang ramai yang berada di tempat kejadian manakala mangsa gagal diselamatkan.

Laksamana Pertama Maritim Muhammad Abdul Basar berkata, Operasi Mencari dan Menyelamat dilancarkan pada jam 3.45 minit petang dengan menggunakan 2 buah bot dan 2 buah jet ski bersama Jabatan Pertahanan Awam serta Bomba.

Katanya, mayat mangsa ditemui jam 8 pagi tadi kira-kira 2 kilometer dari tempat kejadian.
Beliau turut menasihatkan agar orang ramai lebih peka dan patuh dengan arahan yang dikeluarkan bagi menjamin keselamatan mereka berikutan keadaan cuaca sekarang yang tidak menentu.

PS: Amaran dah bagi, beach boy pun dah tegur, tapi nak kata pa lagi, pak arab kannn... : )

No comments:

Post a Comment